Workshops en activiteiten

Afhankelijk van de Monitoren, het seizoen en geplande evenementen verschilt het aanbod in activiteiten en workshops. Voor een volledig overzicht per maand kunt u de agendalink raadplegen. Hieronder vindt u een korte beschrijving van enkele workshops die binnen onze stichting gegeven worden.

Creatief schilderen

Tijdens de workshop creatief schilderen ga je werken met kleuren en vormen op doek. Je kunt je laten inspireren door een kunstenaar, een muziekstuk, een ontmoeting, een emotie of door iets totaal anders. Je kunt werken aan een thema, of eens een andere techniek uitproberen (experimenteren). Ervaring is niet vereist.

Geheugentraining

Een goed werkend geheugen is niet alleen makkelijk, maar zelfs noodzakelijk. Vergeetachtig worden, niet op een naam of woord kunnen komen baart vele mensen zorgen (ook ouderen). Het is mogelijk om de hersenen te oefenen. Tijdens deze workshop geven we oefeningen, erop gericht om het visuele en het korte en lange termijn geheugen te trainen. We geven enkele tips, trucs en handvaten om beter te kunnen onthouden. Sommige opdrachten zullen groepsgericht zijn, andere oefeningen richtten zich op het individu.

Houtbewerking

Zagen, schuren, vijlen, beitelen en timmeren. Hout is op vele manieren te bewerken. Tijdens deze workshop leer je onder leiding van een Monitor de basistechnieken van houtbewerking. Maak bijvoorbeeld je eigen vogelhuisje, timmer je eigen bloembak in elkaar of maak een mooi object om aan de muur te hangen. Misschien heb je thuis wel een houten kastje of tafel staan die je wilt opknappen en/of decoreren. Natuurlijk kun je ook meerdere technieken gebruiken om jouw kast of object precies te maken zoals jij dat wilt.

Kaarten maken

Er zijn vele mogelijkheden (materialen, technieken) om kaarten te maken. Tijdens de workshop kaarten maken komen verschillende technieken aan bod. Voorbeelden zijn: 3D- knippen, theezakjes vouwen, Pergamano, papierknippen, stempelen enzovoorts.

Kaarten of schilderijen van bijenwas (Encaustic art)

Bij deze workshop gebruikt u het strijkijzer en de föhn eens op een creatieve manier. Deze worden namelijk gebruikt om de bijenwas te laten smelten, zodat deze bewerkt kan worden. Maak kaarten of een schilderij en laat uzelf verrassen door het resultaat.

Mozaïeken

Mozaïeken is een intensief en tijdrovend werkje, maar het resultaat is altijd prachtig. Er zijn vele objecten die je van een mozaïek kan voorzien. Kies een ontwerp, of werk vanuit de vrije hand. Sla de tegels stuk, lijm ze op het object, dan nog voegen en klaar is je werk.

Sieraden maken

Er zijn vele technieken, manieren en materialen waarvan sieraden gemaakt kunnen worden. Tijdens de workshop sieraden maken kijken we samen welke techniek jullie uit willen proberen om een mooi sieraad te maken. Smeed uw eigen armband van Alpaca, maak uw eigen kralen van fimo- klei of papier, of hergebruik materialen en kralen om een ketting armband of broche te maken. Eventueel kunnen er nog andere objecten (denk eens aan een bedel, stenen of schelpen) in verwerkt worden.

Stamboomonderzoek (genealogie)

Waar komt jouw achternaam vandaan? Wie zijn jouw voorouders? Maak nu kennis met genealogie. Bij deze workshop gaat u samen met de Monitor een stamboomlijst maken, zodat u in 1 oogopslag ziet hoe groot uw familie is.

Wandelgroep

Meer informatie later...

Bijdrage

Om onze stichting draaiende te houden wordt de deelnemers om een bijdrage gevraagd.
Onze (introductie)prijs bedraagt 10 euro per workshop. Deze prijs is inclusief materiaalkosten en koffie/thee (tenzij anders vermeld!)

Voor de geheugentraining en de wandelgroep wordt een bijdrage van 2 euro gevraagd. Deze prijs is inclusief koffie/thee.

AANBIEDING: 4x een workshop voor 25 euro!!!

Wij raden de deelnemers aan te kijken of een deel van gemaakte kosten vergoed kan worden (denk aan de meedoen- regeling of extra bijdrage chronisch zieken). Voor advies en inschrijfformulier kunt u terecht bij ons en (de website) van uw gemeente.